oppi elämästä

Elämä ja evoluutio (BI1, 2 op)

Tavoitteet: Moduulissa perehdytään elämän edellytyksiin ja kaikille eliöille tunnusomaisiin piirteisiin. Keskeinen näkökulma on evoluutio ja sen merkityksen ymmärtäminen.Tutustutaan biologiseen tapaan hankkia ja kuvata tietoa sekä biologiaan osana luonnontieteitä. .

• biologia tieteenä
  • evoluutio
  • eliökunta

Ekologia ja ympäristö (BI2 ja BI3 2 op)

Tavoitteet: Moduulissa tarkastellaan ekologian perusteita ja elämän monimuotoisuutta.Keskeisinä teemoina ovat ympäristöongelmat Suomessa ja muualla maailmassa.Moduulissa tutustutaan ekologiseen tutkimukseen ja sen soveltamiseen ekosysteemien ja monimuotoisuuden suojelussa.

• ekologian perusteet
  • luonnon monimuotoisuus
  • Ihmisen aiheuttamat ekosysteemien muutokset ja ympäristöongelmien ratkaisukeinoja
  • kestävää tulevaisuutta kohti

Solu ja perinnöllisyys (BI4, 2 op)

Tavoitteet: Moduulissa tarkastellaan tumallisen solun rakennetta, toiminnan ohjaamista, solujen lisääntymistä ja periytymisen perusteita. Solujen toimintoja havainnollistetaan kokeellisella työskentelyllä.

Keskeiset sisällöt:

• tumallisen solun rakenne ja toiminta
  • solujen lisääntyminen
  • periytymisen perusteet

Ihmisen biologia (BI5, 2 op)

Tavoitteet: Moduulissa perehdytään ihmisen anatomiaan ja fysiologiaan. Keskeisiä tarkastelun kohteita ovat ihmisen elintoiminnot ja lisääntyminen sekä ihmiselimistön kyky sopeutua muutoksiin ja puolustautua ulkoisia uhkia vastaan.

Sisällöt:

• solu, kudos, elin
  • elimistön säätely
  • aineenvaihdunta
  • liikkuminen
  • elimistön sopeutuminen ympäristöön
  • lisääntyminen

Biotekniikka ja sen sovellukset (BI6, 2 op)

Tavoitteet:  Tarkoituksena on, että opiskelija ymmärtää biologisen tutkimuksen merkityksen sovellusten kehittämisessä niin lääketieteessä, teollisuudessa, elintarviketuotannossa kuin luonnonvarojen kestävän kehityksen mukaisessa käytössä. Keskeisiä tarkastelun kohteita ovat geenitekniikan ja mikrobiologian erilaiset sovellukset.

• mikrobit
  • DNA:n muokkaus ja tutkiminen geenitekniikalla
  • biotekniikan keskeiset sovellukset ja merkitys

Biologian kertausta (BI7, 2 op)

Tavoitteet: Valmistautua biologian ylioppilaskokeisiin.

Keskeiset sisällöt:

• Moduulien keskeisten sisältöjen kertaaminen ja ylioppilaskokeeseen valmistautuminen.

Arviointi:suoritusmerkintä